Udlandet

Af
| DMT Årgang 39 (1964) nr. 05 - side 173-174

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

UDLANDET

ved Alex Waldorff

Elektronisk uge

Akademie der Künste i Berlin vil under Berliner Festwochen afholde en uge for elektronisk musik fra 28. september til 3. oktober i år. Ved denne lejlighed opføres en række af de mest bemærkelsesværdige værker fra de førende elektroniske studier i hele verden samt films med elektronisk musik. I forbindelse med denne uge afholdes der en kongres for eksperimentel musik og samtidig arrangeres der i akademiet en udstilling over udviklingen i den elektroniske musik. Ugen er organiseret af professor dr. ing. F. Winckel. Alle yderligere oplysninger og anmeldelser om deltagelse hos »Akademie der Künste«, Hanseatenweg 10, Berlin 21 (Professor Boris Blacher).

Kammermusik-festival

The Library of Congress i Washington, USA, holder fra 30. oktober til 1. november sin 13. kammermusikfestival, i år til minde om hundredåret for Elizabeth Sprague Coolidges fødsel. Denne dame stiftede 1925 Elizabeth Sprague Coolidge Foundation. Under denne festival vil 12 nye kammermusikværker blive uropført, hvoraf de ni er bestilt af Coolidge Foundation. Det er værker af Dallapiccola, R. og G. F. Malipiero, Milhaud, William Schuman, Piston, Virgil Thomsen, Howard Hanson og Ginastera, suppleret med kompositioner af Klebe, Orrego-Salas og de la Vega samt enkelte ældre værker. Yderligere oplysninger hos »The Library of Congress«, Washington, D. C. 20540, USA.

*

• Årsproduktionen af pianoer og flygler i hele verden er af en størrelsesorden på 350.000. Af disse fremstilles 200.000 i USA, 100.000 i Japan og 50.000 i Europa.

• Francis Travis har dirigeret den finske førsteopførelse af Alban Bergs opera »Woz-zeck« til fjernsynet i Helsingfors.

• Krzysztof Penderecki arbejder på en koncert for violoncel og orkester, der skal opføres den 18. oktober ved Donaueschinger Musiktage.

• Alois Hába, der for nylig blev 70 år, har med udnyttelse af kvårttoner fuldført sin strygekvartet nr. 14.

Udenlandske tidsskrifter

• MELOS, Mainz, 31. Jahr, Heft 2, Februar 1964. - Jean Cocteau, Vom Wunderbaren zur Lichtspielkunst. Georges Auric und Da-rius Milhaud, Adieu, Jean! Claude Rostand, Cocteau - ein Leben mit der Musik. Werner Bökenkamp, Cocteau und das Theater. Marcel Schneider, Jean Cocteau - ein unbekannter Dichter.

• MELOS, Mainz, 31. Jahr, Heft 3, März 1964. - Helmut Scheffel, Eine Faust-Oper zum Mitspielen. Ulrich Dibelius, Luigi Dallapiccola. Friedhelm Döhl, Die Welt der Dichtung in Weberns Musik.

• MUSICA, Kassel & Basel, 18. Jg., Heft 2, Mär.-Apr. 1964. - Walter Abendroth, Paul Hindemiths Sendung in unserer Zeit. Rudolf Kelterborn, Kompositorische Struktur im Dienste des musikalischen Ausdrucks. Bruno Grusnick, Hugo Distler und Hermann Grab-ner. Carl Orff, Nachruf für Winfried Zillig.

• THE MUSICAL TIMES, London, Vol.105, No. 1453, Mär. 1964. - Joseph Horovitz, Cherubini's »Pygmalion«. Arthur Jacobs, Down with School Music! lan Kemp, Paul Hindemith 1895-1963. Arnold Whittall, British Music Thirty Years Ago. Robert Henderson, Harrison Birtwistle. Thurston Dart, The Origins of Music Degrees. David Gow, Shostakovich's »War« Symphonies.

• THE MUSICAL TIMES, London, Vol.105, No. 1454, Apr. 1964. - Peter J. Pirie, Scapino, The Development of William Walton. Donald Mac Ardle, Shakespeare and Beethoven. Anthony Payne, Alan Bush. David Holbrook, Tricks before High Heaven. Frank Howes, A Degree in Musicology.

• MUSIK OCH SKOLA, Borås, 8. arg., nr. l, 1964. — Torsten Erséus, Musikämnets diskriminering. T. E.-O., Om tillverkning av västerländska musikinstrument i Japan. Rolf Davidson, Gehörslärare till salu. Eric Petterson, Musikinstrumentens träblåsargrupp.

• MUSIK UND GESELLSCHAFT, Berlin DDR, Jg. 14, Heft 2, Feb. 1964. - Hansjürgen Schaefer, Eine Lektion »Freiheit«.

o MUSIK UND GESELLSCHAFT, Berlin DDR, Jg. 14, Heft 3, Mär. 1964. - Georg Knepler, Harry Goldschmidt, Gerd Natschinski, Veit Ernst, Es ging um die heitere Muse.

• MUSIKREVY, Stockholm, arg. 19, nr. 2, 1964. - Bertil Berthelson, Giuseppe Verdi, del II. Bengt Hambræus, Venedig i musiken. Maxim Stempel, Tré ryska pianister. Göran Bergendal, Maurice Karkoff. Gösta Percy, Dag Wiréns pianotrios.

• NEUE ZEITSCHRIFT FÜR MUSIK, Mainz, Jg. 125, Heft 3, 1964. - Karl Heinz Holler, Ist Musikwissenschaft ein Beruf?

Max See, Erinnerungen an Karl Amadeus Hartmann. Hans Ehinger, Paul Hindemith und die Schweiz. Peter Gülke, »E lucevan le stelle ...« - Zu einer Arie von Giacomo Puccini. František Najmon, Nochmals zum Problem der altitalienischen Meistergeige.

• NEUE ZEITSCHRIFT FÜR MUSIK, Mainz, Jg. 125, Heft 4, 1964. - Helmut Schmidt-Garre, Webern als Angry Young Man - Aus alten Zeitungskritiken über Anton von Webern. Diether de la Motte, Hans Werner Henze - der Komponist als Dramaturg. Karl Marx, Über die zyklische Sonatenform - Zu dem Aufsatz von Günther von Noé. Günther von Noé, Eine Antwort. Hermann Keller, Die Chaconne g-Moll von -Vitali?

c NORSK MUSIKKTIDSSKRIFT, Oslo, 1. årg., nr. l, mär. 1964. - Reimar Riefling, Kommentarer til invens jonene og litt om øvepsykologi. Bengt Johnsson, Lidt om Schumanns Klavermusik.

o NUTIDA MUSIK, Stockholm, 7. arg. 5. hefte, 1963/64. - Norskt och finländskt spe-cialnummer. Omtale af bl. a. Klaus Egge, Pauline Hall, Finn Mortensen, Erik Bergman, Einar Englund, Joonas Kokkonen, Tauno Marttinen, Einojuhani Rautawaara samt flere yngre.

• TEMPO, London, No. 68, Spring 1964. -Anthony Payne, The Music of Nicholas Maw. John C. G. Waterhouse, The Italian Avant-Garde and National Tradition. Deryck Cooke, Benjamin Lees's Visions of Poets.

• ÖSTERREICHISCHE MUSIKZEITSCHRIFT, Wien, 19. Jg., Heft 2, Feb. 1964.

• Otto Erich Deutsch, Zur Geschichte von Mozarts Requiem. Franz Grasberger, Hugo Wolf und Melanie Köchert. Rudolf Klein, Von Hindemith zu Hindemith (Marienleben).