Omkring »Opus 16«

Af
| DMT Årgang 41 (1966) nr. 02 - side 53-53

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    Man skal høre meget

Eric Andersen:

Omkring »Opus 16«

Eric Andersens »Opus 16«, som opføres den 24. april, aftrykkes her sammen med en kommentar af komponisten.

12 beats:

or:

16 beats:

or:

Any kind of development following a simple mathematical system (f. ex. the logarithm of the notes).

It is permitted to start with the upper note of the keyboard and then go down.

It is also permitted to begin in the exact middle of the keyboard and progress outwards in both directions.

It is permitted to have several systems at the same time.

The piece can be played by any number of any instruments.

Opus 16, der findes i utallige versioner, er skrevet i 1962. Det er tidligere blevet opført her i landet i 1963, i Los Angeles i 1963 og i New York 1964.

Versionen, De vil få at høre den 24. april, er ikke den nedenstående. Versionen til den 24. april er skrevet på opfordring af DUT til Prisma-ensemblet. og den er den mest venlige som samtidig mindst radikale af hele projektet. Denne version har ialt en varighed af 3 min., og De vil få de første 23/1oo min. at høre.

Jeg formoder, at De behøver en meget grundig orientering for at begribe den holdning til kreative og kommunikative principper, der ligger bag dette værk. Hvis ikke dette er tilfældet, formoder jeg, at De ingen kommentarer behøver overhovedet.

Lad mig alligevel prøve med en sætning som: »Jeg finder det langt væsentligere at etablere attituder hvorfra ekstraordinære objekter kan iagttages end at skabe samme ekstraordinære objekter«. Jeg takker DUT og PRISMA for at opføre opus 16 i 1966, hvor selve dette værks foestilling synes at opnå en stadig større popularitet blandt lokale kunstnere. (At denne forestilling således kan udvandes og gentages af disse novicer er en ubetinget kritik af opus 16, som jeg erkender uden sorg.)