Tidsskrift-revy

Af
| DMT Årgang 54 (1979-1980) nr. 02 - side 98-99

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    Spor Festival
  • Annonce

    Man skal høre meget

Music & Letters 1979/1 David R. B. Kimbell Verdi's first Rifacimento: »I Lombardi« and »Jerusalem« (omkompone-ring af et italiensk melodrama, I Lombardi, så det passer for Pariseroperaen, Jerusalem). / Walter H. Kamp »Votre trey dowce«: a duo for dancing (improvisationer i det 15. og 16. årh.). / Laurence L Ritchey The untimely death af Samuel Wesley (1766-1837), or The perils of plagiarism. / Peter Den-nison The sacred music of Matthew Locke (1622-1677) (Han lagde grunden til engelsk barokstil.

Die Musikforschung 1979/1 Helmut Huche Die Cheironomie und die Entstehung der Neumenschrift (gregoriansk). / Hans Tischler Die rhytmische Interpretation eines Trouvèreliedes. Musik und Kirche 1979/1 Walter Blankenburg Romantische Kirchenmusik heute. / Finn Vider ø Buxtehudes Präludium in fis-moll. Ein Beitrag zur Herstellung eines fehlerfreien Notentextes. / Martin Lücher Dietrich Buxtehudes Orgelwerke - Fragen an eine Neuausgabe.

Musik und Kirche 1979/2 Klaus Martin Ziegler Zur Funktion der Musik im Gottesdienst heute. Kommt der zeitgenössischen Musik eine spezielle Funktion im Gottesdienst zu? / Ulrich Meyer Zum Problem der Zahlen in Johann Sebastian Bachs Werk (om talsymbolik).

Musik und Kirche 1979/3 Traugott Koch Die Bedeutung der Musik für die evangelischen Frömmigkeit. / Markus Jenny Das »nachrevidierte« Neue Testament der Luther-Bibel als kirchenmusikalisces Problem (forskellem mellem det tyske sprog i passions- og oratorietekster og den nye tyske bibel-oversættelse).

Musik und Kirche 1979/4 Georg Karstadt Richtiges und zweifelhaftes in Leben und Werk Dietrich Buxtehudes. / Mario Slaevic Heinz Werner Zimmermanns amerikanische Psalm Vertonungen (begyndte ca. 1960). Nutida Musik 1978-1979/3-4 Vad är »atonal«? Intervju med Alban Berg 1930. / Pelle Gudmundsen-Holmgreen Nyenkel-het ännu en gang (med særlig henblik på danske kompositioner i 1960'erne. / Sten Andersson Turnings, en komposition for TV av Anders Eliasson och Ulf Sünden (betragtninger over TV i det hele taget. Bl.a. siges: - Televisionsmediet er specielt egnet for samarbejde mellem en billed- og en lydkunstner, ligesom opera forudsætter et nært samarbejde mellem en librettist og en komponist). / Laszló Horvath om musik

Musical Quarterly 1979/2 Larry Stempel Varèse's »Awkwardness« and the symmetry in the »Frame of 12 tones«: an analytic approach. / Christopher Ballantine Charles Ives and the meaning of quotation in music. / Jo Ann Taricani Music in colonial Philadelphia (1749-1774)—some new documents. / Elaine Brody Vive la France: Gallic accents in American music from 1880-1914. / Eric Salzman Whither American music theater? (Om amerikansk opera og operettes fortid og fremtid). / Barry Ulanov Jazz: issues of identity (om store jazznavnes personlighed som udøvere), l Richard Crawford Gershwin's reputation: a note on Porgy and Bess. / Jon Finson Music and medium: two versions of Manilow's »Could it be magic« (hvordan de kommercielle massemedier kan påvirke en komposition).

Musikrevy 1979/3 Martin Tegen »Gustav Adolf och Ebba Brahe« (opera fra 1788 af Abbé Vogler med tekst af Gustav III). / Lennart Reimers og Nicholas Kenyon Nutida engelsk musik. / Larsgöran Hedström Små högtalare, Braun L 100 och L 300, KEF 101 samt Tangent RS2 och TM3 (en anmeldelse af disse).

Journal of The American Musicological Society (IAMS) 1978/1 William Dalglish The origin of the hocket (... improvised manipulation of Gregorian melodies in the Middle Ages ...). / James W. Me Kinnon Representations of the mass in medieval and renaissance art (forf. har især undersøgt illustrationer i nordeuropæiske manuskripter fra det 15. årh. Musikikonografiske problemer belyses). / William P. Malm Four seasons of the old mountain woman: an example of Japanese Nagauta text setting.

IAMS 1978/3 Quentin W. Quereau Sixteenth-century parody: an approach to analysis. / Carl B. Schmidt An episode in the history of Venetian opera: The Tito commision (1665-66) (Detaljer om Marco Faistinis arbejde med at sætte operaen Tito op). / Cynthia Verba Rameau's views on modulation and their background in French theory.