Noder

Af
| DMT Årgang 56 (1981-1982) nr. 06 - side 298-298

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    Man skal høre meget

Tadeusz Baird: Four Novelettes for Chamber Orchestra (1967). Edition PWM Krakow, Chester London.

Værket er tilegnet Hopkins Center, New Hampshire USA, og skrevet i en velklingende sats uden for mange eksperimenter. Stof og instrumentation er særdeles veldisponeret. Besætning: 2, 2, 2; l, l, l, 1; 4 Perc., Celesta, Pno., Arpa, Archi. Varighed: 12 min.

Tadeusz Baird: Scenes for Cello, Harp and Orchestra (1976). PWM Edition, Krakow, Lito Iff/P et ers.

Er udformet som en art dobbeltkoncert, ikke så fjernt fra Lutoslawskis dobbeltkoncert for obo og harpe. Der anvendes en del afsnit med »senza metrum«, men det er gjort på en meget enkel og overkommelig måde, nærmest som en slags små, korte ca-denza'er. Smukt og klart stillet op, og overkommeligt at indstudere. Besætning: 3, 3, 3, 3;3, 4, 3; 3 Perc., Archi. Varighed: 18 min.

Zbigniew Bujarski: El Hombre. Oratorio for solo voices, choir and orchestra (1973). PWM Edition. Krakow.

Et stort anlagt værk, der er overordentlig vanskeligt at opføre. Notationen er for det meste utraditionel. Mange afsnit skal oven i købet udføres mere eller mindre improvisando. Korsatsen er meget krævende, og orkesterstemmerne ser heller ikke lette ud. Partituret kræver en kraftpræstation. Man kan godt kritisere partituropstillingen, men man må begrunde den stort anlagte intention bag værket. Tekstgrundlaget er opbygget som en collage af latinske bibeltekster, samt nutidige ting af Eluard, Whitman, Eliot og Ionesco. Besætning: 4, 2, 4, 4; 4, 6, 4; Timp., Perc., Celesta, Arpa, Pno., Organo, Coro, Soprano, Mezzo, Baritone, Archi. Varighed: 45 min.

Witold Lutoslawski: Les espaces du sommeil for baritone and orchestra to words by Robert Desnos (1975). PWM Edition, Krakow/Chester, London.

Et mesterligt orkesterværk tilegnet Dietrich Fischer-Dieskau og Berliner Filharmonien. Her kan man studere vor tids dygtigste Instrumentator samtidig med at man har en forbilledlig aleatorik-notation. Nodegrafikken er beundringsværdig. Besætning: 3, 3, 3, 3; 3, 4, 3, Tb., Timp., 3 Perc., Celesta, Arpa, Pno., Archi. Varighed: 15 min.

Marta Ptaszynska: Un grand sommeil noir for soprano, flauto and Arpa (1977). Text: Paul Verlaine, translated by Kate Flores. PWM edition, Krakow.

Et meget avanceret værk med en masse grafisk notation, multiphonics, talesang, aleatorik etc. Men det ser ikke ud til at være uoverkommeligt. Sopranstemmen er udformet på en meget udtryksfuld måde, og er en collage af Paul Verlaines originale franske tekst og dens engelske oversættelse:

A great dark sleep
Has fallen on my life:
Sleep, all hope
Sleep, all want!

Alexander Lason: Music in four movements per contrabasso e pianoforte (1980). PWM edition, Krakow.

Denne spændende kontrabassonate er skrevet af den 31-årige polske komponist. Da der ikke er skrevet særlig meget for kontrabas, kunne man tænke sig at bassisterne ville hilse denne hindemithagtige musik velkommen i repertoiret.

Witold Szalonek: Piernikiana for tuba solo (1977). PWM edition, Krakow.

Her eksperimenteres der både med notation og diverse aktion. Hele værket er for eksempel noteret ovenover en tidsakse af sekunder. Foruden det almindelige mundstykke anvendes der også et saxofonmundstykke, der monteres på de rør, der stikker op efter at man har fjernet bøjlerne. Der anvendes på lignende måde schallstyk-ker fra trompet, flygelhorn og trombone. Det må ligne et veritabelt Storm-P.-instrument. Værket er skrevet til den eminente polske tubaspiller, Piernik, deraf navnet Piernikiana. Der skal også anvendes et afdæmpet flygel og en stor Tam-tam som efter-klangsgiver. Det ser ud, som om de vilde eksperimenters tid endnu ikke er forbi.