Informationer

Af
| DMT Årgang 58 (1983-1984) nr. 02 - side 130-132

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    Man skal høre meget

Informationer

VED IVAN HANSEN

DMT bringer jævnligt informationer om de nyeste udgivelser af bøger, plader og musiktidsskrifter. Interesserede, kompetente læsere, der ønsker at anmelde en nyudgivelse bedes kontakte redaktionen.

Nye plader

Solo og Duo

Colin Mc Phee »Balinese Ceramonial Music« for 2 klaverer (1934-38), samt George Crumb »Vox Balaenae« for fløjte, cello, klaver. Messiaen »Cantey-odjaya« (1948) for klaver. Douglas Young »Trajet, Inter, Lignes« (1981) for fløjte, slagtøj Dreamtiger-kv artetten (Cameo GOC 9018). Kvinder I Musik klaverværker af Kerstin Jeppsson, Diana Pereira, Maj Søn-stevold, Synne Skouen Elisabeth Klein £/flvé?r(Danica8017). Henri Pousseur »Modelle Réduite« for baskl. og klaver (1967) »Madrigal« for klarinet (1958) »Apostophe et 6 reflexions« for klaver (1965) »Dicté« for to klaverer (1981) J. P. Peuvion klarinet, M. Cominotto klaver (Music Nouvelle 004).

Wolfgang Rihm 4 plader med »Wölfli-lieder«, »Alexander-lied«, »Hölderlinfragmente« , »Atemwende-gedichte« for sang og klaver (1976-81), »Klavierstück 4-7« (1974-80), »Musik für 3 Strecher« (1977) og »Tutugan« for 6 slagtøjsmusikere (1981) Ensemble 13, Kolberg Percussion Ensemble og Manfred Reichert (Ens. Mus. Prod. 82001/4).

Tom Johnson »Nine Bells« for forstærkede klokker (India Navigation 3023). Aribert Reimann »Sylvia Plath-lieder« og »Eichendorff-lieder« for sang og klaver (1976-78) Catherine Gayer og Barry Mc Danielsang, Aribert Reimann £/aver(Wergo 60097). Krzystof Meyer »Klaverpreludier« (1978) og »Sonater for soloviolin og solofløjte« (1980) Beate Schmitt fløjte, Wolfgang Marschner violin (Proviva ISPV109DA).

Ensembleværker

Steve Reich »Tehillim« for 4 sangerinder, 6 slagtøjsmusikere, 4 træblæsere, 5 strygere og 2 organister (1981) Steve Reich & Musicians, conducted by George Manahan (ECM 1215). Theo Loevendie »De Nachtegall« for fortæller og 7 instrumenter (1979) Ensemble M (Composers Voice Special 1981/1).

Augustin Bloch (polsk f. 1929) (Carmen Biblicum« for sopran og kammer-ensemble (1980) »Zeitschichten« for 15 instrumenter (1978) »Anonaiki« for kor (1979) Kölnersolisten, Ars Antiqva, Det Polske Kammerorkester (PEO-VIVAISPV106).

Jean Barraque »Sequence« for sang, slagtøj, strygere og celeste (1955) »Chant après chant« for 6 slagtøjsmusikere, sang og klaver (1966) Københavns Slagtøjsensemble, Primaensemblet og Tamas Veto (Astree France As 75).

Pierre Henry & The Urban Sax »Paradise Lost« for 25 saxofoner, kor og elektronik (1982) Pierre Henry & The Urban Sax (Philips 6313293). Dennis Smalley, Simon Emmerson, Trevor Wishart »Nye vokalværker til vokalensemblet Singcircle« for 9 vokalister og elektronik (1979-81) Singcircle m blå. Paul Hillier, Suzanne Flowers (Hyperion A 66060). Ivan Tcherepnin (amr., f. 1943) »Flores Musicales« for obo, violin, orgel, elektronik (1980) »Five Songs« for cello, fløjte og elektronik (1979) Ivan Tche-repnin og ensemble (CRInc 467). Henri Pousseur, Roger Marsh, William Brooks »Nye værker til vokalensemblet Electric Phoenix« for 4 vokalister og elektronik Electric Phoenix (Wergo 60094).

Xenakis, Varese, Cage, Ohana, Se-rocki, Chavez »Moderne klassikere for slagtøj sensemble« Les Percussions de Strasbourg (Philips 6718040). Giancinto Scelsi (italiensk, f. 1905) »Kya« for klarinet og ensemble (1959) »Pranam II« for kammerensemble (1973), »Quattro Pezzi« for kammeren-semble (1959) »Okanagon« for harpe, slagtøj, bas (1968) Ensemble 2e2m og Luca P faff (FY 103 - RCA Paris). Giacinto Scelsi »Strygekvartetter 1-4« (1944-72) Ardetti-kvertetten (Raretone Music Library - Fore 80 713-14).

Orkesterværker

Karl-Birger Blomdahl »Symfoni nr. 3 -Facetter« (1950) og Hilding Rosenberg »Dansesuite« (1939) Stockholms Philh. Ork. og Sixten Ehr ling (Caprice 1251).

Ib Nørholm »Idylles D'Apocalypse« for orgel og 20 instrumenter og Jasques Charpentier »6. Symfoni for orgel og orkester« (1978) M arie-Claire Alain orgel, DR-Symfoniorkester og Tamas totö(Erato STU 71509). Krzysztof Penderecki »Symfoni nr. 2 -Julesymfoni« (1979-80) Polske Radioorkester og Jacek Kasprzyk (Pavane AD W 7100).

Peter Michael Hamel (tysk, f. 1947) »Dolphinsong«, »Aura«, »Storm« og »Fire of holy eyes« for synthesizere m.m. (1972) P.M. Hamel og Anatol Arkus (Wergo Spectrum 1009). Klarenz Barlow (indisk-tysk, f. 1945) »Cogmotobusisletmesi no. 1 & 2« for henhv. klaver og computer Herbert Henck klaver (Wergo 60098). Pierre Schaeffer »Toute la Lyre«, »Etudes aux objects« og andre værker 1948-58 L. Cuniotog Y. Geslin synther-sizere, D. Dufour prep, klaver (INA GRMno.9106).

Musikdrama

Aldo dementi (ital., f. 1925) ES (1981) Carmen Gonzales, Liliani Poli m.fl. og Milano Symf.Ork. og Zoltan Pesko (Italia 70090).

Robert Murray Schaf er (canadisk, f. 1933) «Scener af operaen RÅ« (1983) for sangere og slagtøj Torontoensemble (Centrediscs CMC 1283).

Nye bøger

Giacinto Scelsi (Musikkoncepte-serien nr. 31 -Text/Kritik, München 1983)

Leonardo da Vinci as a musician (Emanuel Winternitz - Yale Univ. Press, 1982)

Die Musik Gustav Mahlers (H.H. Eggebrecht - Piper, München 1982)

Roots of Black Music. Africa and Black America (Ashenafi Kebede - Prentice Hall, New Jersie 1983)

Clara Schumann (Joan Chissell - Ha-mish Hamilton, London 1983)

Music, Mind and Brain (ed. M. Clynes - Plenum Publishing Corp., N.Y. 1982)

Vindications: Essays on Romantic Music (Deryck Cooke - Faber & Faber, 1982)

lannis Xenakis (Nouritza Matossian -Edition Fayard/Sacrem, 1983)

Nadia Boulanger (L. Rosenstiel - Norton, N.Y. 1982. 427 s.)

Luigi Dallapiccola: Parole e Musica (ed. Fiamma Nicolodi - II Saagiatore Milano, 1980, 603 s.)

Berlioz and his Century (Jasques Bar-zun - Univ. Chicago Press 1982, 448 s.)

Findings (Leonard Bernstein - Simon & Schuster 1982, 376 s.)

The Music of Elliott Carter (David Schiff - Da Capo Press, N.Y. 1982, 375 s.)

Harmoni-Analysen der Rockmusik (Volkmar Kramarz - Schott 1983)

Introduction to Electro-Acoustic Music (Barry Schrader - Prentice Halle, New Jersie 1982. 223s.)

Boethius: His Life, Thought and Influence (Margaret Gibson - Blackford, Oxford 1981. 451s.)

Aus der Neuen Welt: afro-amerikani-scher Musik in europäischer Kunstmusik des 19. und frühen 20. Jahrhunderts (Ulrich Kurth - Kümmerle, Göppingen 1982. 398 s.)

Miles Davis: a critical biography (Ian Carr-Morrow, N.Y. 1982. 310s.)

Music in the Air: America's changing tastes in Popular Music 1920-1980 (Philip Eberly - Hastings House, N.Y. 1982. 405 s.)

The Therapeutic Value of Music (Manly Palmer Hall - Philosophical Research Society, Los Angeles 1982. 71s.)

Musikalischer Realismus: zur Musikgeschichte des 19. Jahrhunderts (Carl Dahlhaus - Piper, München 1982. 165s.)

Peter Maxwell Davies (Paul Griffiths -Robson Books, London. 186 s.)

Women in Music: an Anthology of Source-readings from the Middle Ages to the present (Carol Neuls-Bates - Harper & Row, N.Y. 1982. 351 s.)

Die Zwölftontechnik Weberns und Goethes Methodik der Farebeblehre (Angelika Abel - Steiner, Wiesbaden 1982. 293 s.)

Orchestral Variations: confusion and error in the orchestral repertoire (Norman Del Mar-Eulenburg, London 1981. 240s.)

On Criticizing Music: five philosophical perspectives (Kingsley Price ed. -John Hopkins Univ. Press 1981. 117 s.)

Der Begriff »neue Musik« im 20. Jahrhundert (Christoph von Blumröder -Katzbichler, München 1981.165 s.)

Die fremden Klänge der hängenden Gärten: die öffentliche Einsamkeit der Neuen Musik a.B.v. Schönberg/ George (Albrecht Dümling - Kind-ler, München 1981. 303 s.)

Komponistinnen aus 500 Jahren: eine Kultur- und Wirkungsgeschichte in Biographien und Bildern (Eva Weissweiler - Fischer Tashenbuch, Frankfurt am Main 1981. 400 s.)

Art Nouveau, Jugendstil und Musik (Jürg Stenzl ed. - Atlantis, Zürich 1980.217s.)

Gyldendals Musikhistorie 2 (1740-1914) - (Brincker, Gravesen, Hatting, Krabbe, Ketting - Gyldendal 1983.368s.)

Mit Motiv: musikpædagogik bygget på rytme og improvisation (Bernhard Christensen - Gyldendal 1983. 159 s.)

Per Nørgårds Kompositioner: en kro-nologisk-tematisk fortegnelse over værkerne 1949-1982 (Birgit Bjør-num - W.H. & Kgl. Bibi. 1983. 247 s.)

Tidsskrifter

Acta Musicologica 1983 nr. l Walter Blankenburg: Bach-forskningen siden 1965 (III.del af en kommenteret bibliografi - her især om Mus.Opfer, Goldberg-var. og Kunst der Fuge)

Ballade 1983 nr. l Asbjørn Scaatun: Stockhausen Revisited Hansgeorg Lenz: Stockhausen om »Stockhausen« (interview) Jørgen L Jensen: Per Nørgårds Wølfli-Opera

Bulletin (DDR) 1982 nr. 3 Wolfram Huschke: Musikken i Weimar på Goethes tid Vera Reiner: Korrespondancen mellem Goethe og C.F. Zelter K.H. Köhler: Koncerter og Opera i Berlin 1800-1850

Contact 1982 nr. 25 Erik Satie-tema (bidrag fra Gavin B ry års, Alan Gillmor og John Cage)

Contact 1981 nr. 23 Aldo dementi: A Commentary on my own Music David Osmond-Schmith: Aldo Cle-menti - recent works Keith Potter: The Music of Louis Andriessen - dialectic Double-Dutch?

Contact 1983 nr. 26 John Tilbury: Portræt af Cornelius Cardew og hans musik Gavin B ry års: En gennemgang af opførelser af Erik Satie's »Vexations« (stykket der gentages 840 gange) Susan Bradshaw: Portræt af Arvo Part Peter Phillips: John Taverner's rituelle musik Dave Smith: Musik i Albanien

Early Music 1983, januar: 10-års jubilæum for det elegante engelske pionertidsskrift om tidlig musik. Tilbageblik på 'tidlig musiks4 gennembrud fra Arnold Dolmetsch til David Munrow. Barok og tidlig klassik be-tones iøvrig stærkere nu, ligeledes temanumre (resten af 1983 således: »mekaniske instrumenter«, »keyboards», »Rameau«) Anthony Roo-ley: Dowland og tidens melankoli Peter Williams: Bach's Wohltemperierte Klavier (»different harpsichords for the '48'?«) - samt overdådig information om festivals, kurser, instrumenter etc.

Journal of Musicology 1982, januar Nyt amerikansk kvartalsskrift med fokus på »musichistory, criticism, analysis and performance practice«. Paul Henry Lang, W.A. Austin ra./Z.: Mu-siocology in the 1980's (12 artikler -status og målsætning i musikforskningen)

Journal of Musicolgy, 1982, april Jan la Rue: Multistage Variance (forbindelsen fra Haydns monotematik til Beethovens motivudvikling)

Journal of Musicology 1982, oktober Rita H. Mead: Henry Cowell's »New Music Society« (om avantgardens start på USA's vestkyst, incl. komplet opførelsesliste fra koncerter 1925-1936)

Modspil 1982, nr. 19 Tema: Musik og Psykoanalyse (bl.a. oversat sammendrag af Desiderius Mosonyi's artikel fra 1935: Musikkens irrationelle grundlag)

Modspil 1983, nr. 20 Tema: Amatørkorsangen i bevægelse (artikler om det nye kor-boom af Lars Ole Bonde, Jens Johansen, Lars Nielsen, samt interviews bl.a. med John Høy-bye. Interview med Kenneth Knudsen om rock og musikundervisning

Musical Quarterly 1983, vinter A lån Gulmor: Erik Satie og avantgarde-begrebet (opgøret med Wagneræste-tikken - Satie set i linjen fra Rabelais)

Musica 1983, januar Tema: Wagner og Brahms

Music & Letters 1982, nr. 3-4 M. W. Constable: The Venetian »Figlie del Core« (om kvindekor i Venedig 1600-1700)

Nutida Music 1983-84, nr. l Thomas Jennefelt: Interview med Eric Eric-son. Artikler om værker programsat i Sveriges Radio, bl.a. af Ligeti, Sandström.

Tempo 1982, december Tema: Kodaly (artikler af Matyáš Seiber, Antal Do-rati, Janos Breuer)