Tidsskrifter

Af
| DMT Årgang 65 (1990-1991) nr. 02 - side 70-71

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

Ascolta, nr. 1. August 1990

Mogens Andersen, Musikteater ved Skillevejen (om my opera). (Operakalender for resten af 1990 og 1991).

Ballade, 1990/2

Bogdan Gieraczynski, Man må være ærlig, uten å skjele til konsekvensene! Interview med Witold Lutoslawski. Paul Panhuysen, ""Long String Installations"". Visuell mu-sikk - hørbar billedkunst, (om et projekt, der forsøger at samarbejde kunstarterne).

Ståle Wikshåland, ""Alt må forandres for at alt skal forbil ved det samme"", (afslutningsindlæg ved nordisk komponistkongres 1989 med temaet ""Komponistrollen i forandring"".

Tre svenske portretter (portrætter af komponisterne Karin Rehnquist, Thomas Jennefelt og Daniel Börtz, udarbejdet i forbindelse med et kursus i ""Musik og Medier"" på Rogaland Musikkonservatorium).

Ballade, 1990/3

Øivind Hanes, Av teorier eies kun de tapte. Flanerier med en Chris Newman (interview med komponisten). Tristan Murail, Spektre og ""pixies'9. Vidar Uthaug, Verdensmusikkdagene og barna. En pre-sentasjon av ""Bryt Lydmuren"" (om et projekt omkring børn og deres egen tids musik, specielt den del af den, der inddrager elektronik og datateknologi).

Beiträge zur Musikwissenschaft 1990/1

Temanummer om wienerskolen ( artikler af Frank Schneider, Rudolf Stephan, Diether de la Motte, Jan Maegaard m.fl.)

Finnish Music Quarterly, 1990/1

Kimmo Korhonen, Composer and Analyst of the Post-Modern Age. (Omtale af en række værker af Mikko Hei-niö).

Finnish Music Quarterly, 1990

Numéro special en Français

(særnummer på fransk om finsk musik og musikliv.

Journal of Musicology, VIII/2, Spring 1990

George Perle, Pitch-Class Set Analysis: An Evaluation (fyldig evaluering af Allan Forte's analysemetode som den specielt kommer til udtryk i hans bog 'The Structure of Atonal Music"".

Key notes 25,1988/89

Alcedo Coenen, Louis Andriessen 's ""De Materie"" (om Andriessens musikdramatiske værk fra årene 1984-88). Ivo van Emmerik & Ron Ford, John Cage in The Hague: A Theatre of Songs (gennemgang af Cage's Song Book). Ton Braas, Matthijs Vermeulen's Symphonies. Joep Straesser, The Narrow Path of Jacque Bank (portræt af den hollandske komponist J. Bank).

Musica 3, Maj/juni 1990

Dorothea Redepenning, Autobiographische Reflexionen -Schostakowitschs Zwetajewa-Zyklus (op. 143).

Musica 4, Juli/august 1990

Anmeldelse af uropførelsen af Hans Werner Henzes o-pera ""Das verratene Meer"".

Musical Times maj 1990

Antony Bye, Holloway's ""Clarissa"" (om Robin Holloway's opera).

Christopher Palmer, The Uncollected Walton (annoteret registrant over værker af William Walton, der af den ene eller anden grund har været anset for ""tabt""). Keith Potter, James Dillon: currents of development. Contemporary British composers 3. (Incl. værkliste).

Musical Times juli 1990

Geraint Lewis, New Year is here (om Michael Tippets o-pera ""New Year"" på Glyndebourne). David Wright, Ai the threshold of eternity. Robert Saxton on disc.

Musical Times august 1990

David Wright, Colin Matthews: an introduction to his recent music.

Mark Doran, Robert Simpson: his Fifth Symphony at the Proms.

Musical Times september 1990

Robert Hartford, Opera in Britain Today. Steve Sweeney Turner, John Cage's Practical Utopias. David Bray, Poul Ruders: ""a f Urn-composer with no film"". (specielt om Ruders' 1. Symfoni).

Musik und Bildung, l 1990

(Temanummer om ""afsked"", herunder diskussion af hvordan forskellige former og genrer ""slutter"")).

Musik Dramatik, 4/1989

Sven Ake Heed, Intrigernes hus (vurdering af den nye operahus Opéra-Bastille i Paris)

Bengt Strömblom, En mand for alla stilar (omtale af de seneste års indspilninger af Kurt Weills værker).

Musik und Gesellschaft 5/1990

Eintritt in den musikalischen Weltverkehr (tale af Frank

Schneider i anledning af grundlæggelsen af en DDR-sektionafl GNM)

Aufbruch mit vielen Fragen (ekstraordinær kongres i

DDR's komponistforening)

DDR-Musiktage II

Klaus Mehner, Zwischen Neubeginn und Tradition (om DDR's musikhistorie i de første år).

Musik und Gesellschaft 6/1990

Sigrid Neef, Musikalische Poetik und Stalinistische Dra-maturgie (om Volkov, Shostakovich og Stalin). Werner Danneberg, Nachholebedarf (beretning om DDR's ""Kulturbund zur demokratischen Erneuerung Deutschlands"" i årene 1945-1952). Stefan Raum og Thomas Meyer, Vertraut und doch so fremd (om musikvideoer).

Musik und Gesellschaft 7/1990

(Mindeartikler om Luigi Nono af Lucxa Lombardi, Sigrid Neef, Gerhard Müller og Roswitha Trexler). Musikgeschichte: gedobbelt - geteilt? (tysk musikhistorieskrivning efter genforeningen). (Anmeldelse af Hans Werner Henzes ""Das verratene Meer"".)

Musik Texte 35, Juli. 1990

Brian Ferneyhough, Die Taktilität der Zeit (foredrag holdt ved feriekursus i Darmstadt 1988). (En række artikler af forskellige forfattere om kompleksiteten i den ny musik).

(En række bidrag i anledning af Luigi Nonos død. Fortegnelse over Nonos værker).

Musiktheorie, 1990/2

Erhard Karkoscka, Nochmal: Weberns Orchesterstück op. 10 Nr. l (bemærkninger til en tidligere analyse i tidsskriftet af samme værk).

Neue Zeitschrift für Musik, 6/1990

Bernd Feuchter, Mutmassungen über die Musik in der DDR. Gespräche mit Kurt Masur und Friedrich Goldmann.

Peter Niklas Wilson, Unerledigte Fragen. Die Renaissance des ""Third Stream"" zwischen Jazz und europäischer Moderne. (Diskussion af Gunter Schullers idé fra 1957 om en musikform placeret imellem jazzen og den ny kompositionsmusik).

(Anmeldelse af Gunter Schullers bog, ""The Swing Era""). Lotte Thaler, Rufer in der Wüste. Ein Gespräch mit Volker David Kirchner.

(Anmeldelse af Carl Nielsens 2. og 5. symfoni med Paavo Berglund).

Nordic Sounds 1990/1

Olav Anton Thommesen, The Significance of Culture (tale ved modtagelsen af nordisk musikpris i Reykavik, febr. 1990).

Atli Ingolfsson, Seven Moments on the Music of Jonas To-masson (portræt af den islandske komponist, ind. værkfortegnelse). (Oversigt over CD-nyheder på nordiske selskaber).

Nutida Musik 1990/1

Johan Jeverud, Dunkla kräfter gor miljö av musik. (Musikpolitiske refleksioner).

Magnus Haglund, Karkowski, Tonsättare och rabulist (om komponisten Zbigniew Karkowski).

Jan Oluf Ruden, Ett musikår (status over musikåret 1988 med særlig henblik på svensk musik).

Opus nr. 4 1990

(Særnummer om musikeres brug af stoffer). Morten Krøgholt, Muzzyka po polsku (portræt af musiklivet i Polen).

Krystian Brodacki, International jazz i Italien (om årets Umbria jazz festival).

Tempo. A Quarterly Review of Modern Music, No 173/June 1990

(Særnummer om Sovjetunionen).

J. Daniel Huband, Shostakovich's Fifth Symphony: A Soviet Artist's Reply...?

Seppo Heikinheimo, Tikhon Khrennikov in Interview. Calum Macdonald, The Anti-Formalist ""Rayok"" - Learners Start Here! (om Shostakovich's værk ""Antiforma-listicheski Rayok"").

Lev Nikolayevitch Lebedinsky, The Origin of Shostakovich's ""Rayok"".

Dmitri Smirnov, A visit from an unknown planet: Music in the eyes of Filipp Herschkowitz (portræt af den rumænsk fødte komponist og musikolog, Herschkowitz). Herschkowitz Encountered

Nikolai Keretnikov, Two Novellas (erindringer af den sovjettiske komponist Karetnikov). Ivan Moody, Giya Kancheli: An Introduction to his Music (Pladeanmeldelser af musik af Carter, Weill, Schnittke, Copland m.fl.).

Tonfallet, nr. 5/1989

Carl-Gunner Ahlén, Jon Leifs (Fyldigt portræt af den islandske komponist Jon Leifs, 1899-1968, med bibliografi og værkfortegnelse).

Tonfallet, nr. 4/1990

Henrik Sjögren, Tivoli: Nöjet ar kultur, kulturen nöje (del af artikelserie om dansk musikliv).

Cecilie Aare, Per Nørgård i svärtan bakom Ijuset (del af artikelserie om dansk musikliv).

Merete Grut, Nu kan den fórbjudna musiken spelas (om musikernes vilkår i Tjekoslovakiet efter de politiske omvæltninger).

Tværstand 3/1990

Finn Egeland Hansen, Musiklov-revisionen 1987 (afsluttende gennemgang af revisionen fra 1987). Steen Nielsen, Sang, dansk ogspilpå skoletorvet (præsentation af Center for rytmisk musik og bevægelse i Silkeborg).

Flemming Madsen, Fra defensiv til offensiv (beretning fra konferencen i Svendborg under temaet ""Musik og det indre marked"").

Olav Harsløf, Rytmekons - eller sådan fik Danmark sit (første) rytmiske konservatorium.