Tidsskriftsoversigt

Af
| DMT Årgang 66 (1991-1992) nr. 02 - side 72-72

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

Ascolta nr. l - August 1991

Den umiddelbare sangglæde. (Portræt af Sonning-prismodtageren Eric Ericson) (Opera-oversigt med angivelse af spilledag og -sted frem til foråret 1992)

Ballade 3, 1991

Vinko Globokar, Om det individuelle eller det kollektive. (Komponisten Globokar om sit musikalske grundsyn).

Morten Eide pedersen, Meredith Monk - mellem rom, bevegelse og lyd. (Om den amerikanske multikunstner, Meredith Monk).

Robert Fripp, Guitar Craft - om håndverkets betydning.

Gérard Grisey, Tempus ex Machina: en komponists refleksioner omkring musikalsk tid. (Pladeanmeldelser med musik af Arne Nordheim, Olav Berg, Maj Sønstevold og Luigi Nono). (Generalprogram for ny musik i efteråret 1991).

Musica 4, juli/august 1991

Andreas Krause: Klecks-Klang - Die graphischen Klaviernotationen Hermann Finsterlins.

Musical Times, September 1991

Meirion Bowen, Tippetts ""Byzantium"". (Om Tippetts kantate komponeret i 1989).

Musik Texte 40/41, august 1991 (Tema: John Cage)

Wsewolod Saderatzki, Komponieren zwischen Zivilisation und Kultur. Zur Nachkriegsentwicklung in der Bundesrepublik Deutschland und in der Ud SSR. Eberhardt Klemm, Restlose Hingabe. Hermann Heyer, ein unbekannter Leipziger Komponist. Wilhelm Zobel, Donau-Lieder 1984. (Komponistens kommentar til sin egen komposition, der er gengivet i sin helhed).

Integrale Rhythmuskomposition. Wilhelm Zobel im Gespräch mit Graciela Paraskevaídis. John Cage, Nichtdualistisches Denken.

Mesosticha (1990). (Cages ""Mesosticha"" gengives i deres oprindelige engelske version og i en tysk 'oversættelse').

Norman O. Brown, ""John Cage"". Ein Vortrag an der Weslyan University, 23. februar 1988. Gisela Gronemeyer, Individuelle Entscheidungen. John Cages ""Anarchy"".

Eric de Visscher, ""So etwas wie Stille gibt es nicht./'. John Cages Poetik der Stille.

John Cage, A Composer's confessions. (Foredrag fra februar 1948; teksten både på engelsk og tysk).

James Pritchett, Zufallsmusik verstehen. Eine analytische Annäherung (om musik af Cage).

""Ich habe das Gefühl, ständig zuzuhören"". John Cage im Gespräch mit Paul van Emmerik.

Peter Niklas Wilson, Wider das ""tödliche Gleichmaß.

John Cage, der Jazz und improvisierte Musik jenseits des Jazz.

Reinhard Oehlschlägel, Avantgardist, Scharlatan, Klassiker. Wie John Cage in Mitteleuropa rezipiert worden ist.

Heiner Gembris, Stein des Ansotoßes. Besucherreaktionen zur Cage-Installation ""Essay"" bei der ""documenta 8"".

(Nekrologer over komponisten Willi Zobl og musikforskeren Eberhardt Klemm).

Neue Zeitschrift für Musik, 7/8, Juli/August 1991

Roland Wächter, Der musikalische Photograph. (samtale med dirigenten Michael Tilson Thomas i anledning af hans samlede indspilning af Charles Ives' fem symfonier).

Thomas Schulz, Ein Kind unserer Zeit, der englische

Komponist Michael Tippett. (med selektiv bibliografi og diskografi).

Peter Niklas Wilson, Subversion und Marketing. Der englische Komponist Steve Martland, (med selektiv værkfortegnelse og diskografi).

Stefan Hentz, Ein Klang für jede Gelegenheit. 150 Jahre Saxophon. (Omtale af opførelser af Dieter Schnebels ""Vergänglichkeit"" og Franz Schreckers ""Der ferne Klang"").

Bernhard Uske, Gegen musikalische Sicherheitsverwahrung. Bruno maderna als Komponist und dirigent auf Schallplatten, (med tilhørende diskografi).

Nordic Sounds, No. ?

Hilary Finch, It Started With the Harmonium, (om den islandske komponist Thorsteinn Hauksson (b.1949)

Knud Ketting, CD News. (Nyere nordisk musik på CD).

Tempo. A Quarterly Review of Modern Music

Steve Sweeney Turner, John Cage and the Glaswegian Circus: an interview around Musica Nova 1990.

Brian Dennis, Cardew's ""Treatise"" (mainly the visual aspects). (Om Cornelius Cardew's 'grafiske7 komposition).

Stephen Montague, Rediscovering Leon Theremin. (Om opfinderen af det elektroniske instrument 'theremin' fra 30'erne).

Gerard Mc Burney, The Music of Roman Ledenev.

Lisa M. Peppercorn, Villa-Lobos ""ben trovato"". (Anmeldelse af Ethan Hainos og Alexander L. Ringers seneste bøger om Schönberg samt af Ornella Voltas bog om Satie)

(Pladeanmeldelser, anmeldelser af førsteopførelser).