Et sikkert ambitionsniveau!

Af
| DMT Årgang 69 (1994-1995) nr. 04 - side 179-179

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

I DMT Nr. 3 i 1994/95 skriver Ursula Andkjær Olsen en artikel med overskriften Ny Nordisk Musik, der om-handler de Nordiske Musikdage i København i september. Følgende bemærkning i artiklen i tredje spalte på side 133 giver anledning til en kommentar: »Om to år skal komponistforeningen i Island arrangere Nordiske Musikdage. Skønt de oppe under verdens tag har erfaring med at lave de Mørke Musikdage (Dark Mu-sic Days), kan man frygte, at festivalen igen vil tage et af de talrige dyk i kvalitet. Der er ikke tradition for bane-brydende eksperimenter i ny musik-miljøet i Island. De nordiske komponistforeninger må gå ind og sikre det nuværende høje ambitionsniveau.«.

Nu ved jeg ikke, hvor godt Ursula Andkjær Olsen kender til musiklivet i Island eller til andre større begivenheder og initativer i Island både med lokale og internationale perspektiver. Nogle facts: Den islandske befolkning er omkring 260.000 mennesker. Vi har i år modtaget ca. 170.000 turister. ISCM festivalen. Mørke Musikdage (som du nævner). Erki Tíd (hvor der blev opført 35 elektroniske kompositioner af 14 komponister på 7 koncerter - en historisk oversigt over elektronisk musik i Island - udsolgt til de fleste konserter). Nordiske Musikdage. Store musikfester med deltagere som Pavarotti, Askenazy, Barenboim, Serra, André Previn m.fl. Professionelt symfoniorkester der har vundet mange priser og indspillet mange plader og cd'er. Opera (nok kun den 'ene opera'). Professionelle teatre som Nationalteatret og 'Borgarleikhúsid'. Utallige nye musikværker opføres hvert år. Scottice - i samarbejde med Skotland. Artfestivalen i Reykjavík hvert andet år (international begivenhed). Kirkemusikfestivalen i Reykjavík og i Akureyri. Skálholt-sommerkoncerter. Ru Rek - Jazz-festivalen i Øst-island. Biennalen (un-ge nordiske instrumental solister og sangere). UNM - Ung Nordisk Musik-fest. Ísmús - Radioens musikfest.

Vores professionelle musikudøvere er uddannet mange forskellige steder udover på konservatoriet i Island, bl.a.: Julliard, Curtis Institute, Stan-ford University, Paris Konservatorium, Aalborg Universitet etc.

Vi mener ikke, at det er nødvendigt, at de nordiske komponistforeninger behøver at hjælpe os med at sikre et niveau. Vi mener heller ikke, at vi har brug for et 'professionelt team' udefra til at hjælpe os med at sikre ambitionsniveauet. Heldigvis er der, som andre steder, også i Island en øget interesse for ny musik. Selvom vi i Island har et frugtbart samarbejde med de nordiske lande, så er det jo ikke ensbetydende med, at festivalerne skal udformes ens - på et standardiseret ambitionsniveau.

Men på ét punkt har du umiddelbart ret. De fordomsfulde og de 'urøre-lige' har rådet for længe. De unge musikere og komponister vil gerne have nogle vide og fordomsfrie rammer for festivalen. De Nordiske Musikdage i Island vil sikkert bære præg af vores tilgang og særlige interesser - men hvorfor skulle de ikke være på niveau? Også uden dine bemærkninger vil vi arbejde på at gøre Nordiske musikdage i Island bedst mulige.

Til din orientering: det tager knap 3 timer at flyve fra verdens centrum til 'verdens tag'. Vær velkommen!

(Indlægget er forkortet af red.)

Bjarki Sveinbjörnsson Ph.d-stud. ved Aalborg Universitet

Årgang 69/1994-1995, nr. 04