Danish Wave '99 i New York. Storstilet dansk kulturfremstød i efteråret

Af
| DMT Årgang 73 (1998-1999) nr. 08 - side 271-271

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

Annonce

Edition s

Annonce

Annoncér hos Seismograf

Efter mere end fire års forberedelse ruller den danske bølge ind over New York til efteråret i form af et gigantisk kulturfremstød, omfattende omkring 80 arrangementer med danske kunstnere inden for områderne partiturmusik, jazz, fotografi, film og teater samt litteratur - alt sammen finansieret af midler fra kulturministeriet suppleret med tilskud fra private sponsorer.

Der er tale om et af de største danske kulturfremstød i USA nogensinde, og det er arrangørernes håb at synergi-effekten og måden, hvorpå hele projektet er organiseret, også på længere sigt vil give dansk kultur en mere fremtrædende plads i det i øvrigt næsten overmættede kulturelle landskab i New York. For at blive i billedet: Ingen bølge ruller ind mod kysten isoleret: Enhver bølge efterlader spor i sandet.

Arrangementet er en følge af kulturministeriets valg af USA som satsningsområde i 1999, men det er enestående i forhold til andre lignende arrangementer derved, at indholdssiden primært er udformet af lokale konsulenter med fodfæste i New Yorks kulturliv og samtidig et godt kendskab til danske forhold; der er således ikke tale om den traditionelle kultureksport, hvor 'varen' produceres hjemme og derefter sendes ud på markedet. Fordelen ved den valgte model er naturligvis, at man sikrer den optimale tilpasning af arrangementet til de herskende kulturelle vilkår, dér hvor det hele skal foregå. Konkurrencen i New York er hård, så alle sejl må sættes til, såfremt man vil være synlig i landskabet. Netop derfor har bureaukraterne uddelegeret det kunstneriske ansvar til folk, der har forstand på den side.

I det imponerende kontor på 18. etage i skyskraberen på Second Avenue i New York med en pragtfuld udsigt ud over Hudson floden understreger generalkonsul Hans Grunnet og hans medarbejder på projektet Irene Krarup netop det med konkurrencen i New York. Skal man have nogen chance i dette kulturelle Mekka, skal der satses stort, og det skal have kvalitet. Derfor har man også til det indledende pressemøde hyret ingen ringere end Victor Borge som en slags konferencier, og hvad de medvirkende kunstnere angår, har man - som det vil fremgå - i alt væsentligt valgt etablerede navne.

Unge, uprøvede talenter er der ikke rigtigt råd til. Som Hans Grunnet udtrykker det: »Et eneste flop, og det hele bliver et flop«. Endelig har man sikret sig samarbejde med en række etablerede kulturinstitutioner i byen med Lincoln Center og Museum of Modern Art i spidsen; også her gælder det: Små alternative, listige steder er ikke rigtig sagen i denne sammenhæng. Som supplement til importen fra Danmark har man også søgt at skabe kontakt til så mange kunstnere som muligt, som allerede er bosiddende i New York for kortere eller længere tid.

Hans Grunnet selv får dog ikke mulighed for at høste frugten af sine anstrengelser, eftersom han netop som festivalen skal løbe af stabelen må se sig forflyttet til et nyt job. Det må være lidt surt efter så megen møje - men sådan er vilkårene vel i den branche.

Tanken om en dansk kulturfestival i porten til det store amerikanske marked opstod for mere end fire år siden blandt danske kunstnere i New York. Et af kunststykkerne har siden været at bringe en vision til mange millioner dollars ned på et realistisk musikliv, hvor båndene til de amerikanske rødder er - og navnlig har været - stærkere end netop jazzen. En halv snes danske jazzgrupper er inviteret til at optræde på forskellige jazzklubber på Manhattan og på Columbia Universitys campus. På den officielle liste over medvirkende er anført følgende navne: Mads Vinding Trio, Thomas Clausen Quartet, Chris Minh Doky Band, New Jungle Orchestra, Mad Cows Sing, Cæcilie Norby og Sanne Salomonsen.

Arrangørerne, som hele vejen igennem har været åbne over for muligheden af at supplere udvalget af arrangementer med kunstnere og grupper, der ikke direkte er indbudt af selve projektet, karakteriserer i en pressemeddelelse Danish Wave på denne måde:

»The primary goals of The Danish Wave '99 campaign are to raise awareness of Danish culture among Americans, to strengtehn already existing contacts to New York cultural institutions, artists and media, and to create new and vital cultural links between Denmark and the New York era.«

Det er høje - og gode - mål at sætte sig for en million dollars.

For yderligere information, kontakt venligst Det Danske Konsulat:

E-mail: ik@danishwave.org

Website: www.danishwave.org

Årgang 73/1998-1999, nr. 08