Dansk Komponistbiennale 2002

Af
| DMT Årgang 76 (2001-2002) nr. 05 - side 147-147

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    Man skal høre meget

København, den 8. - 17. februar, 2002, Fremtidsbilleder

Musik bliver i stigende grad produceret og formidlet ved hjælp af computerteknologi. Det skaber en række muligheder, udfordringer, forventninger og bekymringer for danske komponister. Hvad mon fremtiden vil byde os? Interaktiv musik, hvor lytteren har medindflydelse på musikværkets ud-formning? Musik komponeret ved brug af kunstig intelligens ud fra komponistens (eller lytterens!) æstetiske idealer? Digitale agenter der sammensætter, fremskaffer og afspiller den perfekte musikprogram til lige netop dig?

Disse eksempler er allerede blevet til virkelighed. Hvilke nye musikformer vil opstå, efterhånden som teknologien udvikler sig med "wearable computers", armbåndsur med indbygget lydafspiller, solbriller med digitallyd? Og hvad med billedesiden

i fremtidens musik? Internettet, som har udviklet sig til en gigantisk markedsplads for musik, er først og fremmest et visuelt medium. Vil musik i fremtiden blive tildelt en birolle som lydsporet til de visuelle kunstarter?

Hvordan passer en verden oversvømmet af musikteknologi og spillende maskiner sammen med billedet af Komponisten med stort K som i enrum udstyret kun med blæk og papir skaber formfuldendte symfonier? Kan noget så utrendy som en partiturkomponist overleve i en sådan verden? Hvordan vil danske "klassiske" komponister forholde sig til disse udfordringer, disse fremtidsbilleder? Vil de vende ryggen til udviklingen og stå fast som tro væbnere for en forsvindende kunstnerisk dybde og åndelighed? Eller vil nysgerrighed og fascination lokke dem til at udnytte og inddrage de nye muligheder i deres kunst. Vil de bekæmpe den teknologiske udvikling eller forsøge at præge den i en kunstnerisk retning?

Svarene på disse spørgsmål vil selvfølgelig være vidt forskellige for forskellige komponister. Men spørgsmålene er og bliver væsentlige for alle komponister, musikelskere og musikforbrugere. Komponistbiennalen belyser en mangfoldighed af indfaldsvinkler til temaet gennem koncerter, foredrag og workshops. Der bliver opført talrige danske værker - med og uden teknologi - og en lang række fremragende danske og udenlandske ensembler og solister medvirker. Foredragsrækken belyser emnerne Internettet som kunstnerisk medie, KlangKunst, og Fremtidens Musikdistribution. Dansk Komponistbiennale 2002 stiller skarpt på danske komponister for at danne et nutidsbillede af dansk musik. Set i festivaltemaets lys toner der måske et nyt billede frem - et fremtidsbillede.

Wayne Siegel"