Debat

Af
| DMT Årgang 77 (2002-2003) nr. 04 - side 143-143

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

  • Annonce

    Edition S
  • Annonce

    Kunstkritikk

Klenau og dacapo

Er ukendskab et kriterium for bedømmelsen af en komponist? Det skulle man tro, læser man anmeldelsen af dacapos nyeste Paul von Klenau-indspilning (Dansk Musik Tidsskrift nr. 3). Her formår anmelderen nemlig at konkludere, at Klenau er uden betydning, samtidig med at han demonstrerer et højt niveau af ukendskab til komponisten. Og det bruges så til at koble sig på det igangværende angreb på dacapo.

Forudsætningen for at komme ud over det stade, at alt bedømmes ud fra Carl Nielsen og især hans tilhængeres æstetiske horisont, er, at musikken er tilgængelig. Her har dacapo en vigtig opgave, som de forvalter ganske fornuftigt. Klenau er en af de mere interessante af de ukendte danske komponister, hør blot hans fantastisk smukke orkesterlieder Gespräche mit dem Tod, som også findes på den anmeldte cd, og som i modsætning til den sene 7. Symfoni er rigtig moderne århundredeskiftemusik, kald det så senromantik eller ej.

Anmeldelsen er for mig netop et vidnesbyrd om vigtigheden af dacapos arbejde. På et tidspunkt vil det blive muligt at komme med en bedømmelse af Klenau ud fra et kendskab til hans musik, og det er da ulige mere interessant end en rygmarvsreaktion mod en "svulstig senromantiker", der ikke engang har fattet, at hvis man komponerer med tolvtonerækker, så skal det lyde som Schönberg. Bravo til dacapo, jeg glæder mig til at høre mere.

Michael Fjeldsøe"

Årgang 77/2002-2003, nr. 04