Musik og musikliv

Af
| DMT Årgang 9 (1934) nr. 01 - side 23-23

Artiklen er indscannet fra det trykte magasin; der tages forbehold for fejl

Annonce

Podcast om Else Marie Pade

Annonce

Edition S-annonce

MUSIK OG MUSIKLIV,
VED JUGEN BALZER

// Kulturforvirringen i naziland. I sin anmeldelse af Klenaus opera »Michael Kohlhaas« i »Anbruch« giver H. H. Stuckenschmidt et billede af, hvor forvirrede forholdene i Tyskland er, når det gælder vurderingen af ny musik. Han skriver: »Også indenfor de nationale kulturceller står meningerne skarpt mod hinanden; den samme Stravinski, som af »Zeitschrift fiir Musik«s medarbejderkreds affærdiges som kulturholsjevik, applauderes ved en offentlig koncert af den radikale statskommissær og »kampfbundfilhrer« Hans Hinkel. Den samme Fritz J,5de, som af »kampfbund«-musikerne under Fritz Steins føring bekæmpes som separatist og antinational, har tusinde tilhængere indenfor partiet. Den samme Max v. Schillings, som man overvælder med æresbevisninger, som tør rose sig af at have »Førerens« tillid, bliver af den sachsiske landsdelegerede for musikkritik, dr. Alfred Heuss, bekæmpet som forbundsfælle med dem, der bærer hovedskylden for det tyske nederlag i verdenskrigen og som komponist til den »utyske sadistiske« »,Nlona Lisa«.« Man læse følgende anmeldelse af K. Thiessen i et tysk musiktidsskrift af Arthur Meulemans »Stadtpark«: »Et stykke moderne programmusik, men gud være lovet ikke atonalistisk(!), men i den brede, på prægnant tematisk, rytmisk »Schwung« og instrumental farveglans baserede skildringsstil, i hvilken altmeister Richard Strauss endnu idag er alle sine efterligneres uovertrufne forbillede«.

Man må sige, at det »moderne« Tyskland er vel faren, med regeringens patenterede tillidsmand, Rich. Strauss, præsident for »Reichsmusikkammer«, som umiddelbart forbillede for den yngre generation.

/1 »Arabella«, Richard Strauss' nye opera, der lige har haft premiére på Stockholmer-operaen, får sin franske opførelse i Monte carlo og sin engelske på Covent Garden i løbet af foråret.

11 Strauss er nu gået i gang med kompositionen af en ny opera til text efter en gammel engelsk komedie af Ben Jonson i arrangement ved Stefan Zweig.

/1 Paul Klenaus opera »,Nlichael Kohlhaas« får premiére på Stådttische Oper i Berlin til foråret.

11 Hermann Reutter, komponisten til

oratoriet »Der grosse, Kalender«, arbejder på en opera over det gamle Faustsagn.

// ~17olfgang Fortners »Koncert for 2 solovioliner og solovioloncel med stry~ gere« fik ved sin opførelse i Basel en begejstret modtagelse.

11 Kréneks opera »Karl N"".« får pren-dére på Wieneroperaen den 18. februar.

/1 Kréneks nyeste værk: »Kantate von der Vergånglichkeit des Irdischen« modtoges ved sin uropførelse med stor be~-,ejstring.

// Jacques Ibert, hvis fløjtekoncert fik sin uropførelse ved stærekassekoncerten forleden, skriver musik til en komedie af Pirandello.

/1 Tjerepnin, hvis nye opera »01-01.« skal opføres i denne måned på Theatre des Champs Elysées, skriver i øjeblikket musik til en fransk tonefilm.

/1 Vi gengiver efter »Anbruch« en liste over de kompositioner, som Fritz Mahler vil opføre i radioen i København: Schónberg: Kammersymphonie, »Lied der Waldtaube«, »Verklårte Nacht«, Berg: Wozzeck-brudstykker, Sieben frilhe Lieder. Weill: Violinkoncert, Mahagonny-songs. Krének: Kleine Symphonie, Sangeyklus: »Die Nachtigall«. Gerhard: Katalanske sange. Heger: Verdivariationer. Eisler: Potpurri over russiske folkesange. Marx: Idyl. Schmidt: Karnevalsmusik af »Nåtre Dame«. Casella: Serenata. Malipiero: Impressioni dal vero.

1/ Adolf Sandberger har fornylig fremdraget 3 trioer for violin, bratsch og cello af Haydn.

/1 Paul Valéry har sat sig i spidsen for en bevægelse, der har til formål at genoprette operahuset i Versailles for der at skabe et fransk Bayreuth til opførelse af værker, af Lully, Rameau, Gluck, Racine og Moliére.

/1 Den berømte expatrierede violinist Karl Flesch er blevet udnævnt til professor ved Amsterdamer konservatoriet.

fi Sch C)nberg-eleven Anton Webern fyldte den 3. dec. 50 år.

/1 Cellisten Julius Klengel er død 75 år gl.

1/ Duke Ellingtons koncerter i Paris er blevet mægtige sukcesser. Henry Pruniéres giver en to-sidet anmeldelse i »Revue musicale«.

Årgang 9/1934, nr. 01