Tiden er kommet til at tale sammen
Kunstnere og anmeldere må af med berøringsangsten. Vi må uforfærdet fortælle om samtidsmusik som et væsentligt bidrag til samfund, demokrati, forskønnelse og sammenhængskraft.
Kunstnere og anmeldere må af med berøringsangsten. Vi må uforfærdet fortælle om samtidsmusik som et væsentligt bidrag til samfund, demokrati, forskønnelse og sammenhængskraft.
Bag de bedste udgivelser i 2023 stod som regel en elektronisk komponist. I hvert fald hvis man spørger mig, og det gjorde Seismograf i år.
Hvordan udvikler vi et levende debatmiljø for professionelle musikaktører – og kan dette gøres samtidig med udviklingen af en bred, journalistisk dækning af musikken? Regin Petersen, Direktør i Art Music Denmark, kommenterer på den igangværende debat i kølvandet på Seismografs anmeldelse af Klang Festival.
Det holder ikke, at en så vigtig premiere betænkes med to lunkent formulerede afsnit midt i en generel festivalreportage. Komponist Jexper Holmen kommenterer på Seismografs anmeldelse af Klang Festival.
Det er ikke nok at pege fingre ad Thomas Treo. Dansk musikkritik har større problemer end som så. Vi peger på de første 51 af dem.
Hvordan forstår vi 1950’erne i dansk musik? Skal historien om den tid skrives anderledes? En kommentar til udgivelsen »Linien II 1948-49« fra Institut for Dansk Lydarkæologi.