SPOR Festival 2014 under parolen "Do It Anyway!"

Foromtale af forårets festivaler - KLANG, ACTS, SPOR og CLICK

Der er oplevelser for enhver smag, hvad enten man er til rendyrket ny musik-avantgarde, lyd- og performancekunst eller elektronisk musik og mediekunst.
Af
5. Maj 2014
  • Annonce

    Spor Festival
  • Annonce

    Man skal høre meget

Dette forår blomstrer musikfestivalerne frem over det ganske land. Vil man ud og se og høre hvad der sker på den mere eksperimenterende musikscene, er der nok at tage af. KLANG, SPOR, ACTS og CLICK festivalerne folder sig ud med hvert deres fokus.

Her er alt fra rendyrket ny musik i avantgardens tegn til hybrider mellem ny musik og lydkunst. Tværsnit gennem lyd- og performancekunstscenen til radikal elektronisk musik mash-up’et med mediekunst.

Seismograf/DMT har tjekket festivalernes programmer ud, og formidler her information om og indtryk fra de forskellige festivaler, samt en samlet analyse af festivaltendenser på kryds og tværs.

KLANG – sprit ny kompositionsmusik på skuldrene af ’old school’ avantgarde
KLANG – Copenhagen Avantgarde Music Festival (den tidligere Athelas New Music Festival) byder for sjette år i træk på rendyrket ny kompositionsmusik med et program bestående af lige dele unge fremadstormende komponister og ældre etablerede komponister under etiketten ’old school’ avantgarde.

Festivalen udmærker sig ved, at den også skuer tilbage til den internationale avantgardes store mestre: Ligeti, Stockhausen, Xenakis og Stockhausen

Det med at tage ’old school’ avantgarden med blandt ellers spritnye kompositioner er nyt for festivalen, og om dette skriver Klang på deres hjemmeside:

”...Avantgarde er nøgleordet. [...] Fælles for alle komponisterne på festivalen er, at de ikke er bange for at gå forrest. De er ikke bange for at kaste sig ud i eksperimenter, inden de øvrige tropper kommer marcherende og indlemmer fortroppens resultater i standardrepertoiret. Men hos nutidens avantgardister er det også tydeligt, at der er noget andet på spil. Der er en kærlighed til den gamle garde. Til de gamle komponister, der engang gik forrest. [...] Med serien “„Old School” Avantgarde” præsenterer vi i festivalcaféen et udpluk af komponister, som engang befandt sig i frontlinjen.Klang Festival fra d. 30 maj - 5 Juni

Festivalen udmærker sig ved, at den også skuer tilbage til den internationale avantgardes store mestre: Ligeti, Stockhausen, Xenakis og Stockhausen, samt krydrer med vores egne: Pelle Gudmundsen-Holmgreen og Per Nørgård.

Programmet er kurateret af KLANGs kunstneriske ledere, Rune Glerup og Christian Winther Christensen. Og ligesom festivalens kunstneriske ledere, har dette års festivalprogram en tæt forbindelse til komponistmiljøet i København.

Festivalen strækker sig over en hel uge – 30. maj til 5. juni – med teater Republique i København som sit epicenter, og en afstikker til DR Koncerthusets Studie 2. Der lægges hårdt ud med uropførelser af unge komponister som Niels Rønsholdt og Lasse Schwanenflügel Piasecki, Diana Soh fra Singapore, og en førsteopførelse i Danmark af tyske Johannes Kreidler, som arbejder med live-electronics-manipuleret orkester og video. Alle disse værker opføres af Athelas Sinfonietta Copenhagen, som har været med til at lægge grundstenen for denne festival for ny avantgarde musik. Kreidler kan desuden opleves på seminaret ”Modernisme, politik og det steds-specifikke”, der afholdes den 3. juni, og som er arrangeret af Seismograf/DMT i samarbejde med Københavns Universitet og RUC.

Festivalen udmærker sig ved helt ublu at rendyrke ny kompositionsmusik og gå ’all in’. Det er ’old school’ på den fede måde

Afstikkeren til Studie 2 byder bl.a. på en uropførelse af Bent Sørensens værk ”Mignon” og opførelse af Niels Rønsholdts ”Me Quitte”, begge med DR UnderholdningsOrkestret og SCENATET i interessant konstellation.

KLANG festivalen præsenterer ikke kun ren instrumental musik, men krydrer også med et elektroakustisk mix: en lydinstallation af Hans Peter Stubbe Teglbjerg, Havblik; det ’weirde’ finske Defunensemble, der spiller på stort set alt tilsat live computer-manipulation; og Simon Löfflers fysiske ’low-fi’ live electronics performances med alskens grej.

Festivalen udmærker sig ved helt ublu at rendyrke ny kompositionsmusik og gå ’all in’. Det er ’old school’ på den fede måde.

SPOR – samtidskunst som socialt rum for kunstnerisk samarbejde
Under temaet ”Create! Compose! Combine!” fokuserer SPOR Festivalen i år på samarbejdet mellem kunstnere i ind- og udland og aktiv publikumsdeltagelse. Det sker fra d. 8.-11. maj rundt omkring i Aarhus. Under parolen ”Do It Anyway” er kunst udvidet til et socialt rum for meningsudveksling og kreativt samarbejde kunstnere imellem og med publikum som en vigtig medspiller. SPOR festivalen byder således i år på både koncertevents, performances, udstillinger, seminarer og artist talks.

Årets gæstekurator er den London-baserede komponist og performer Jennifer Walshe, som bestøver SPOR Festival med en række idéer, der tager udgangspunkt i hendes egen kunstneriske praksis og karriere, heriblandt strategier for en fri udveksling på kryds og tværs af komponistidentiteter og genrer. Værkbegreb og -form er med andre ord i opløsning. Om sin kuratering skriver Jennifer Walshe:

"SPOR 2014 focuses on the ability of the individual to take on multiple roles. Composers who are engaged through their activities as performers, filmmakers, installation artists and writers. Performers opening up their territory to include playing instruments outside of their training, using their voices and bodies, developing new strategies of training and performance. This spirit of openness, of spread-ability, of an expanded sense of engagement and the joy and curiosity, which accompany it is key to the composers and performers presented here."

Under parolen ”Do It Anyway” er kunst udvidet til et socialt rum for meningsudveksling og kreativt samarbejde kunstnere imellem

Festivalen har i år særlig fokus på New York-baserede musik- og kunstscener, og programmet byder bl.a. på  60'er avantgardens ’grand old man’ inden for videokunst og minimalistisk musik, Tony Conrad, der sammen med hovedkurator Jennifer Walshe lørdag aften skal optræde med improvisationsværket Ma la Pert. Derudover kan man opleve den Brooklyn-baserede kunstnerduo Object Collection og deres eksperimenterende musik, som trækker tråde til New Yorks performance- og teatermiljø.

Som noget nyt inviterer festivalen alle til at tage del i Music Hackathon, en musik-hacking-workshop vejledt af Jonathan Marmor, ophavsmand til de månedlige Music Hackathons i New York. Her kan man i fællesskab med musikere, ingeniører, kunstnere, videnskabsfolk, komponister og hvem der ellers har lyst, klippe musik op for at sætte det sammen igen på en ny måde – og derigennem udveksle idéer om kunst, forskning og elektronisk grej.

Derudover finder man ikke så få unge danske komponister på programmet, heriblandt Lasse Schwanenflügel Piasecki, Niels Rønsholdt og Jeppe just/Just Instituttet. Og med tilknytning til Danmark, den britisk fødte komponist og tidligere gæstekurator på SPOR 2013 Juliana Hodkinson og svenske Ylva Lund Bergner.

Et ’must’ er den danske Berlin-baserede duo, Vinyl Terror & Horror, som på bedste eksperimental vis, cutter vinyl og pladespiller op og sætter dem sammen igen på de mest utrolige, finurlige og overraskende måder, tilsat en god gang punk trash-attitude. John Cage er ikke død, men lever åbenbart i bedste velgående et sted i Berlin.

SPOR stiller skarpt på den kunstnerisk skabende proces i samtidskunsten, og vi er inviteret med indenfor.

ACTS – tværsnit gennem performance- og lydkunstscenen her og nu
ACTS – Festival for Performativ kunst kører af stablen for tredje gang i weekenden d. 14.-15. juni på Museet for Samtidskunst og rundt omkring i Roskilde midtby og på spillestedet Gimle. Festivalen har i år valgt at vinkle programmet ud fra fire diagonale snit igennem lyd- og performancekunstens hybride felt.

For at gennemlyse feltet på en anderledes måde er ACTS gået sammen med Roskilde Universitet om at kuratere festivalen, og dele af programmet er således kurateret af forskere fra Performance-design på Roskilde Universitet: Judith Schwarzbart har kurateret ACTS & Motion-sporet, Sanne Krogh Groth har kurateret Experimental Opera-sporet og Rasmus Holmboe har kurateret Sound & Process-sporet. Det sidste spor, Conceptual Acts, er kurateret af museumsdirektør Sanne Kofod Olsen fra Museet for Samtidskunst i Roskilde.

Alle fire kuratorer bevæger sig fagligt inden for felterne billedkunst/performancekunst og musik/lydkunst, og danner derved en god ramme for performance- og lydkunstens mange hybride og vildtvoksende udtryk og udtryksformer.

Simon Fujiwara på årets Acts Festival, Foto: Sebastian Kim

Acts & Motion – lægger sig mellem performance og politisk aktivisme, med blandt andre amerikanske Sharon Hayes, hvis værker ofte har form af voxpop-interviews, og Andre Geyer, som arbejder mellem fiktion og dokumentar. Experimental Opera – bevæger sig fra mekanisk over vokal til tekst-opera, hvor blandt andre danske Morten Riis undersøger det mekaniskes musikalske potentiale i en række finurlige lydmaskiner, mens svenske Siri Landgren undersøger den syntetiske stemmes forskellige konnotationer i en transeksuel kontekst. Sound and Process – har fokus på den fysiske lydproduktion som kunstproces, med blandt andre Tobias Kirstein & Claus Haxholms performance som produktivt ritual. Og Conceptual Acts – ser på performances, der inddrager lyd og teater på et konceptuelt plan, blandt andet med østrigske Kerstin Cmelkas kondenserede mikrodramaer fra dagligdagen og Ragnhild Mays performances og iscenesættelser af musikinstrumenter.

Sound and Process – har fokus på den fysiske lydproduktion som kunstproces, med blandt andre Tobias Kirstein & Claus Haxholms performance som produktivt ritual

En af de performances, der gør mig rigtig nysgerrig, er Simon Fujiwaras fremtidssolarie. Fujiwara er kendt som en fantastisk historiefortæller, og hans arbejde består blandt andet af kæmpeinstallationer, hvor han morfer sin egen familiehistorie sammen med kendte kunstneres værker for på den måde at skabe en fortælling, som placerer sig et sted mellem fakta og fiktion.

Vil man forundres og stimuleres er ACTS 2014 det helt rigtige sted.

CLICK Festival – radikal undergrundsmusik fra ind- og udland
CLICK Festival – new media & contemporary culture er oppe med deres til dato mest ambitiøse program, siden de startede i 2011. Festivalen for radikal undergrundsmusik med eksperimentel tilgang til lyd, visuals og teknologi har på få år bygget et program op med internationalt format, som udover koncert-events også byder på udstillinger, performance, talks og workshops. Det  hele løber af stablen på Kulturværftet i Helsingør d. 15.-17. maj.

På festivalens hjemmeside finder man ikke noget egentligt manifest eller nogen kuratorudtalelse, men til gengæld et omfangsrigt program, som man selv kan snuse rundt i med links til websites, youtube-klip og interviews. Et sandt tag-selv-bord for den, som gerne vil gå sine egne veje.

I år er koncert-event-delen bygget op omkring konceptet D.I.W.O – Do It With Others – helt konkret som et samarbejde mellem de københavnerbaserede progressive kunstnerkollektiver & -spillesteder & -pladeselskaber Mayhem, Escho, Yoyooyoy og Posh Isolation. Kurator er Tobias Kirstein fra spillestedet Mayhem, Klaus Boss arrangør af klubevents’ene Superhoe, Christian Stadsgaard fra pladeselskabet Posh Isolation, Nis Bysted medindehaver af pladeselskabet Escho og Toke Tietze Mortensen fra kunstnerkollektivet Yoyooyoy. Alle små independent steder, som bygger på hjerteblod og er startet fra scratch.

På festivalen gæster følgende internationale navne Danmark for første gang: den Berlin-baserede lydkunstner Rashad Becker, hvis lydkompositioner morfer mellem elektroniske bølger og organiske dyrekald; industrial-musikgenrens grand old father and mother fra hedengangne Throbbing Gristle, Chris Carter og Cosey Fanni Tutti (fantastisk navn!). Den amerikanske duo Dopplereffekt gæster ligeledes CLICK med deres electro-synth-bårede høj-æstetiske visuals af bl.a. mystiske laboratorieforsøg. Duoen har tidligere spillet på Phono Festival i Odense i 2012, men har altså i år valgt at lægge vejen om CLICK Festivalen.
Et absolut ’must’ er desuden Albertslund Terror Korps’ acid/techno-akkompagnerede små højæstetiske tegnefilm med lige dele død, vold, hagekors og aliens tilsat en god bunke humor. Ovre i den anden ende af spektret, japanske Ryoji Ikedas super stringente, rendyrkede elektroniske audio-visuelle værker.

Den eksperimenterende undergrundsscene har vist aldrig haft det bedre i Danmark. Vi glæder os til at mærke de radikale vibes.

Dopplereffekt med rødder i Detroit-technoen på Click Festival i Helsingør

Æstetiske tendenser i forårets festivaler
Ser man på festivalerne i forhold til hinanden, må man sige, at KLANG og CLICK nok er dem, der ligger længst fra hinanden rent æstetisk. Det er Ny kompositionsmusik over for elektronisk (danse)musik & mediekunst; institution over for undergrund; tradition over for anarki. To forskellige musikscener. Og dog; japanske Ryoji Ikeda, som spiller på CLICK i år, spillede sidste år på KLANG. Så avantgarden har det altså fint på tværs af genrer og scener.

I midten af det æstetiske festivalspektrum ligger SPOR & ACTS. Begge festivaler undersøger kontinuummet mellem musik og lydkunst, hvor inddragelse af andre kunstformer og især performance-praksissen er bærende elementer. Men hvor ACTS er født ud af Museet for Samtidskunst og de forpligtelser, der nu hører en sådan museumsinstitution til, er SPOR født som uafhængig festival. Dette kommer især til udtryk i år, hvor ACTS har valgt at invitere tre forskere ind som kuratorer for at give festivalprogrammet en særlig diversitet og bidrage til forskning og formidling af feltet lyd- og performancekunst.

Festivalen for radikal undergrundsmusik med eksperimentel tilgang til lyd, visuals og teknologi har på få år bygget et program op med internationalt format

Bevægelse fra Ny musik til ’experimental’
Kigger man overordnet på forårets festivalprogrammer, synes der at være en bevægelse af unge Ny musik-komponister, som krydser i retningen af mere eksperimentalmusik med fokus på det performative. På KLANG festivalen kan man opleve tyske Johannes Kreidlers finurlige og provokerende værker for live-electronics-manipuleret orkester og video - en ægte provo med klassisk gestik. Samme bevægelse finder man på SPOR festivalen med Jeppe Just & Just Instituttet - ny musik og elektroakustik går højæstetisk præpareret-skrot, og med Niels Rønsholdts mini-opera. Sidstnævnte opføres også på ACTS.

Avantgarden inden for ny musik har altid opereret 'imellem' formerne. Kastet ting og sager ind i orkestret, blandet og set hvad der skete - strøm, genstande, praksisser, instrumentbytte, blandet med andre kunstformer og medier osv. Det sker også for fuld udblæsning dette forår.

Hvor ACTS er født ud af Museet for Samtidskunst og de forpligtelser, der nu hører en sådan museumsinstitution til, er SPOR født som uafhængig festival

Forkærlighed for medier og praksis
CLICK-kurator Tobias Kirstein spiller med Claus Haxholm på ACTS festivalen under sporet Sound & Process. Men hvor CLICK er elektronisk musik og mediekunst med rødder i uafhængige kunstnerkollektiver, -spillesteder og -pladeselskaber, har ACTS rødder i museums- og forskningsverdenen med et stærkt konceptuelt og kunsthistorisk bevidst 'touch' over sig.

ACTS og CLICK mødes i en fælles forkærlighed for kombinationen: medier og praksis. Om det så er mennesket som rituel maskine for musikalsk 'drive' eller computer-morfede lyde og ytringer der er tale om, så er teknikken som filter for det kunstneriske (menneskelige) udtryk helt central i begge festivaler.

Socialt mål og fællesskab
Derudover er der i dette forår en tendens blandt festivalerne til ikke bare at ville gå på tværs af kunstformer og –udtryk, men også skabe en kunstnerisk platform for forskellige kunstnere, etablerede og upcoming, på tværs af genrer og scener – et kunstnerfællesskab for kreativitet og nytænkning. På SPOR er det under parolen ”Do It Anyway” og på CLICK er det i form af konceptet ”D.I.W.O – Do It With Others”.

Men fællesskabstanken stopper ikke ved kunstner-til-kunstner-relationen. Også publikum har mulighed for at deltage i den kreative, skabende proces. På CLICK festivalen kan man tilmelde sig forskellige workshops. Workshops’ene er åbne for alle, og eneste krav er at man medbringer sin egen bærbare computer. SPOR festivalens Music Hackathon-workshop er også åben for alle. Her har man mulighed for at arbejde sammen med fagfolk som musikere, ingeniører, kunstnere, videnskabsfolk og komponister, guidet af Jonathan Marmor, ophavsmand til Music Hackathon-konceptet.

Der er ingen tvivl om, at disse workshops er for et specialiseret publikum. Det er helt klart en fordel at være computernørd kombineret med modet til at præsentere og udvikle idéer sammen med tunge drenge inden for området. Men når det så er sagt, så er det en kæmpe chance for alle med en kunstner i maven til at få afprøvet sine idéer i et topkvalificeret forum. Det kan kun blive sjovt og en kæmpe oplevelse.

Dette forår er sprængfyldt af musikfestivaler af høj kvalitet. Der er oplevelser for enhver smag, hvad enten man er til rendyrket ny musik-avantgarde, lyd- og performancekunst eller elektronisk musik og mediekunst.

Så sluk for YouTube, og tag en ven under armen derhen, hvor de rigtige oplevelser er