Duoen Lyd Port udforsker plastik som musikalsk materiale i Odense. © Kristoffer Juel Poulsen

Seis-guiden: Plastik, utopier og canadiske vådområder

I Odense forvandler duoen Lyd Port plastik til musikalsk og scenisk materiale, i København holder Konstmusiksystrar oplæg om feministiske utopier, og to canadiere indtager Brønshøj Vandtårn med soundscapes fra et truet vådområde.

6
9

Naturligvis. Med sin glitrende, kunstpoppede elektroniske musik sætter duoen Lyd Port – Mai Ane Pil Siedentopp og Morten Schmidt – fokus på plastik som samfundsudfordring og musikalsk materiale i forestillingen Macro Plastic. Den tværæstetiske duo, der også tidligere har præsenteret lydinstallationer, inviterer et kor med på scenen til at udforske plastikkens blødhed, hårdhed, svæven og knitren. (Den Fynske Opera, Odense.)

5

Av av av. Akkordeonisten Julie Holmegaard Schade debuterer fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med en iscenesat koncert, der har den musicerende krop i centrum: dens styrke, dens svaghed, smerten og skaderne. Under titlen »Embody« spiller Schade, i selskab med slagtøj, sopran, strygeensemble og en danser, musik af nulevende komponister som Martin Lohse og Steen Pade samt, ikke mindst, et helt nyt værk, Mellem søvn og syner, af den minimalistisk inspirerede komponist Pernille Louise Sejlund. (DKDM, Kbh.)

31
2

Pseudoarbejde. Den Stundesløse, Ludvig Holbergs komedie om en unødigt stresset borger, blev for 25 år siden omsat til akustisk-elektronisk kammeropera af Bent Lorentzen – og resultatet kan nu genhøres i et samarbejde mellem Det Jyske Musikkonservatorium og Operaen i Midten. Lorentzen gik med egne ord efter at skabe en populær opera: »Det har jeg for første gang i mit liv lagt vægt på,« fortalte han i 1995 om værket, der musikalsk set fokuserer på mødet mellem Holberg-samtidige instrumenter som cembaloet (på keyboard) og samplede lyde. (Herning og Aarhus.)

30

Utopisk. Det svenske netværk Konstmusiksystrar, som vi tidligere har interviewet her på Seismograf, besøger Rytmisk Musikkonservatorium for at holde oplæg om feministiske utopier. Begivenheden arrangeres af Niels Lyhne Løkkegaards virtuelle Institute of Imaginary Sound, men besøget skulle nu være virkeligt nok. (RMC, Kbh.)

30
2

Arktis. Efter gæstebesøg af Kaija Saariaho og Anna Thorvaldsdóttir ved sine to første udgaver har Njord Biennale i år inviteret den 70-årige norske komponist Lasse Thoresen til at være omdrejningspunkt for fire dages musik på forskellige scener i København. Ud over værker af Thoresen opføres også musik af komponister fra de øvrige nordiske lande, heriblandt Eivind Buenes Violinkoncert fremført af Arctic Philharmonic Sinfonietta, som også spiller en gratis koncert med værker af københavnske komponiststuderende. (Div. spillesteder, Kbh.)

17
29

Kvækkende. Helt uden klimabelastende flyrejser kan man i de kommende måneder besøge et truet canadisk vådområde, når de to teknologinørdede økoakustikere Brady Marks og Mark Timmings indtager Brønshøj Vandtårn med deres »Wetland Project«: 24 timers optagelser af vådområdets biodiverse soundscape, som sender lyden af frøer, fugle, fly og meget andet gennem fem kanaler i bygningen med den famøse efterklang og samtidig indhyller rummet i algoritmisk bestemte farver. (Brønshøj Vandtårn, Kbh.)

  • Annonce

    Spor Festival
  • Annonce

    Man skal høre meget